راهکارهای نگهداری و خرید فرش دستباف

ساخت وبلاگ

 

هدیه

رسم هدیه دادن یکی از روش‌های ابراز علاقه در میان همه مردم دنیاست. این رسم حس مشترکی میان تمام انسان‌ها ایجاد می‌کند. عمل هدیه دادن هم هدیه‌دهنده و هم هدیه‌گیرنده را بسیار خوشحال می‌نماید و باعث ایجاد اثرات روحی مثبتی در افراد می‌شود. فرد هدیه‌دهنده به دنبال نشان دادن قدردانی، همدلی، درک متقابل، احترام و ابراز عشق و علاقه است و فرد هدیه‌گیرنده نیز در نتیجه آن، به این ارزش‌های معنوی پی می‌برد.

گفته می‌شود این رسم برای اولین بار در آیین‌های کهن ایرانی شکل گرفته است. ایرانیان باستان میان دوستان و آَشنایان خود رسم هدیه دادن را رواج دادند و در نتیجه این آیین زیبا نسل به نسل در مناسبت‌ها و موقعیت‌های مختلف میان مردمان منتقل شده است.

هدیه

یکی از ایامی که مردم ایران به یکدیگر هدیه می‌دهند ایام عید نوروز باستانی است. عیدی دادن و عیدی گرفتن در ایام نوروز، ریشه‌ی دیرینه‌ای دارد و با گذشت سال‌ها و قرن‌ها، هنوز هم این رسم زیبا در میان خانواده‌های ایرانی رواج دارد.

یکی از دغدغه‌های افراد، به خصوص بزرگان خانواده این است که به فرزندان و عزیزان خود چه هدیه‌ای بدهند. بعضی هدیه نقدی در نظر می‌گیرند، اما برخی دیگر به دنبال یک هدیه ماندگارتر می‌باشند. یکی از کالاهای ارزشمند و ماندگاری که می‌توان در نظر گرفت فرش دستباف است. در زیر نگاهی می‌اندازیم به پنج دلیل  برای اثبات این موضوع:

  • ایجاد تغییر و تنوع در چیدمان منزل

تقریبا تمام خانواده‌های ایرانی در واپسین روزهای سال مشغول به خانه‌تکانی و همچنین تغییر در چیدمان منزل می‌شوند. جابجایی مبلمان و فرش‌ها از جمله این موارد است. در صورتی‌که بتوان فرش جدیدی به دکوراسیون اضافه کرد تغییرات بسیار چشمگیرتر خواهد بود. فرش دستباف با طرح و رنگبندی جدید خود می‌تواند حس و حال نو و جدید بودن را به چیدمان منزل هدیه نماید.

  • دوام و ماندگاری طولانی

ماندگاری هدیه و ماهیت یادگاری آن نیز می‌تواند به ارزش‌های آن اضافه نماید. فرش دستباف به واسطه نوع بافت و مواد اولیه به کار رفته در آن دوام و ماندگاری زیادی دارد و می‌تواند سال‌های سال کیفیت خود را حفظ نماید و هدیه‌ای ماندگار و یادگاری ارزشمندی باشد. به ویژه زمانی که پدر و مادرها به فرزندانشان، به خصوص فرزندان متاهل خود، عیدی می‌دهند، فرش دستباف از منظر ماندگاری و یادگاری دیرینه، گزینه فوق العاده مناسبی است.

  • هدیه‌ای نفیس و فاخر

با توجه به اینکه فرش دستباف کالایی هنری و صنایع دستی است؛ هدیه‌ای نفیس، فاخر و چشمگیر محسوب می‌گردد و هر کسی از دریافت آن احساس داشتن هدیه‌ای بسیار ارزشمند را خواهد داشت. این در حالی است که تقریباً با هر بودجه‌ای امکان خرید فرش دستباف یا تابلوفرش دستباف وجود دارد و لزوما هدیه‌ای بسیار گران قیمت نیست.

  • اصالت و هنر ایرانی

یکی از دلایل دیگری که می‌تواند در انتخاب هدیه تاثیرگذار باشد حس اصالت آن کالا است. فرش دستباف نه تنها این حس اصیل بودن را به اطراف خود ساطع می‌کند، بلکه جلوه‌گر هنر ایرانی نیز می‌باشد. هنری که روح دارد. بافنده فرش دستباف گره به گره با فرش زندگی می‌کند و در این مسیر عواطف و احساسات‌شان نیز با آن‌ها همراه می‌شود و انگار روح هنرمند در آن جاری‌ست. به همین دلیل فرش ایرانی یک اثر هنری اصیل است.

  • تنوع بالا در طرح، اندازه و قیمت

یکی دیگر از دلایل مهم در این خصوص تنوع در طرح، رنگ، اندازه و قیمت فرش‌های دستباف است. برای هر بودجه و هر سلیقه‌ای می‌توان گزینه‌ای مناسب از میان فرش یا تابلوفرش دستباف برای هدیه دادن یافت. لذا دست خریدار در انتخاب باز خواهد بود.

این‌ها دلایلی بود که ما برای هدیه دادن فرش دستباف در نظر گرفته‌ایم. شما نیز می‌توانید نظرات خود را با ما و دیگران در این مورد به اشتراک بگذارید.

همچنین بخوانید : 5+1 دلیل برای خرید فرش دستباف دست دوم به جای فرش ماشینی

سی پرشیا مگ

راهکارهای نگهداری و خرید فرش دستباف...
ما را در سایت راهکارهای نگهداری و خرید فرش دستباف دنبال می کنید

برچسب : فرش دستباف ,سی پرشیا ,خرید فرش دستباف, نویسنده : ستاری persianrug بازدید : 219 تاريخ : شنبه 20 دی 1399 ساعت: 19:30

پس از خرید فرش دستباف ، معمولا مهمترین چالش خانواده ها نگهداری از فرش است. در این میان بعضی معتقدند برای محافظت بیشتر از فرش باید آن را مرتب جارو کشید و شست. بعضی نیز معتقدند فرش را باید از تابش نور خورشید دور نگاه داشت و … اما در این میان به نظر می‌رسد نکات ضد و نقیضی نیز وجود دارد که می‌توانند افراد را دچار سردرگمی در انتخاب روش‌های نگهداری از فرش نمایند. در نتیجه در طول این مقاله تلاش‌مان بر این خواهد بود تا اصولی‌ترین و کاربردی‌ترین نکات در نگهداری از فرش دستباف را در اختیار شما قرار دهیم. نکاتی که می‌توانند بر عمر و کیفیت فرش‌های دستباف شما بیافزایند:

نگهداری از فرش

  • جابجا کردن فرش

بهتر است فرش را در طول سال چند باری بچرخانید. این کار باعث می‌شود تا همه قسمت‌‌‌های فرش به یک میزان پا بخورند. همچنین با این عمل بعضی قسمت‌های فرش همیشه زیر مبلمان نخواهند ماند. میزان تابش نور نیز تنها بر یک بخش از فرش نخواهد بود.

  • جلوگیری از تابش نور

تا جایی‌که امکان دارد باید تلاش کنید تا از تابش مستقیم نور خورشید به روی فرش جلوگیری نمایید. نور خورشید در صورتیکه به صورت طولانی مدت بر روی فرش بتابد باعث از بین رفتن رنگ‌ها خواهد شد. انتخاب صحیح پرده و جابجایی فرش از جمله راهکارهای مناسب برای این مورد است.

نور آفتاب

  • چسب زدن یا نزدن به ریشه ها

یکی از مهمترین موارد در نگهداری از فرش ، که اختلاف نظر بر سر آن زیاد است، چسب زدن یا نزدن به ریشه‌های فرش است. بعضی برای مرتب کردن فرش و همچنین کشیده و پاره نشدن ریشه‌ها به انتهای آن‌ها چسب شیشه‌ای می‌زنند. بهتر است هرگز این کار را انجام ندهید. زیرا این عمل باعث پوسیدگی ریشه‌ها می‌شود. نرسیدن هوا عاملی خواهد بود برای تغییراتی شیمیایی در ماده چسب.

  • شستن فرش

شستشوی فرش نیز از دیگر مباحث مهم در نگهداری از آن است. برای محافظت بیشتر بهتر است زودتر از هر 5 سال یکبار اقدام به شستشوی فرش ننمایید. مواد شوینده‌ای که برای شستشو استفاده می‌شود برای الیاف فرش بدون ضرر نیستند. در ضمن توصیه می‌شود جهت شستشو از قالیشویی‌های مجاز و معتبر خدمات بگیرید.

شستن فرش

  • تردد با کفش

یکی دیگر از مواردی که باعث سابیدگی و همچنین کثیفی فرش می‌شود تردد با کفش بر روی آن است. سابیدگی پرزها به مرور زمان باعث از بین رفتن فرش می‌شود. کثیف شدن فرش نیز شما را مجبور به شستشوی بیش از اندازه آن خواهد نمود.

  • استفاده از جاروبرقی

جارو کردن فرش مشکلی برای آن‌ها ایجاد نمی‌کند، اما نحوه جارو کردن می‌تواند در عمر فرش تاثیرگذار باشد. بهتر است برای تمیز کردن فرش جاروبرقی را با قدرت و فشار زیاد استفاده ننمایید. این کار به مرور زمان به الیاف طبیعی فرش آسیب می‌زند و باعث از بین رفتن آن‌ها می‌شود.

نگهداری از فرش

  • استفاده از پد

برای جلوگیری از کشیدگی تار و پود فرش بهتر است زیر آن پد بیاندازید. با این کار از فرسودگی و پارگی فرش جلوگیری می‌شود و در نتیجه طول عمر و کیفیت فرش افزایش می‌یابد. در نتیجه برای اینکه فرشی نرم‌تر و باکیفیت‌تر داشته باشید به میزان مساحت فرش‌تان پد تهیه نمایید و به زیر فرش بیاندازید.

پد فرش

 شما چه تجربیاتی دیگری در نگهداری و مراقبت از فرش دارید؟ می‌توانید نظرات خود را با ما و سایر مخاطبین در این صفحه به اشتراک بگذارید.

همچنین بخوانید : شش نکته‌ی مهم که در هنگام خرید فرش دستباف باید در نظر بگیرید

سی پرشیا مگ

راهکارهای نگهداری و خرید فرش دستباف...
ما را در سایت راهکارهای نگهداری و خرید فرش دستباف دنبال می کنید

برچسب : فرش دستباف ,سی پرشیا ,خرید فرش دستباف, نویسنده : ستاری persianrug بازدید : 205 تاريخ : چهارشنبه 3 دی 1399 ساعت: 23:55